Klachten- en geschillencommissie
VPTZ Nederland beschikt over een onafhankelijke landelijke Klachten- en geschillencommissie. Deze commissie behandelt klachten bij VPTZ-lidorganisaties: van cliënten (en hun naasten) en van (vrijwillige) medewerkers. Daarnaast behandelt de commissie ook geschillen tussen VPTZ-lidorganisaties of geschillen tussen VPTZ-lidorganisaties en VPTZ Nederland.
Uitgangspunt bij de behandeling van klachten is dat allereerst zo dicht mogelijk bij de bron een oplossing wordt gevonden. Het hebben en toepassen van een klachtenprocedure is ook één van de VPTZ-lidmaatschapscriteria.
Als de behandeling van de klacht niet tot een oplossing leidt of wanneer een behandeling bij de lidorganisatie niet passend of gewenst is, kan de klacht aan de landelijke klachtencommissie worden voorgelegd.
Een klacht kan schriftelijk worden ingediend:
VPTZ Nederland
T.a.v. R. Edinga, ondersteuner klachtencommissie
Barchman Wuytierslaan 10
3818 LH Amersfoort
Of per email: redinga@vptz.nl
De klacht dient de naam en het adres van de klager te bevatten en informatie over het voorgevallene waarover een oordeel van de commissie wordt gevraagd.
Informatie over de procedure kunt u verkrijgen bij de heer R. (René) Edinga, te bereiken via 033 – 760 10 70.
De volgende klachtenregelingen zijn van toepassing:
Geschilregeling tussen VPTZ-organisaties